RSS

BUMI CINTA




Terdetik di sudut hati apa yang dimaksudkan dengan 'bumi cinta', novel terbaru garapan Habiburrahman El-Shirazy. Secara peribadinya novel ini banyak menyedarkan diri ana. Kehidupan seorang pemuda Islam yang patuh pada agamanya di sebuah kota yang penuh dugaan, Moscow. Jika didalami sejarah Rusia merupakan sebuah negara yang cukup bebas bahkan keanggunan dan kejelitaan para gadisnya memang tidak dapat dinafikan. Di sinilah bermula ujian yang tidak putus-putus yang perlu dihadapi oleh Ayyas, si pemuda Islam di tengah kota Moscow.
Lenin (kiri) dan Stalin (kanan).


Apa yang menarik hati ana bukan sekadar pada ujian yang terpaksa ditempuh Ayyas tapi lebih kepada ilmu yang padat terkandung di dalamnya. Saudara Habiburrahman telah berjaya menyatukan nilai sejarah dunia ke dalam sastera dengan cukup sempurna. Bermula dari sejarah pemerintahan Rusia di bawah kuasa Lenin seterusnya diwarisi Stalin. Jelas tergambar dalam fikiran ana betapa kejam dua buah kerajaan Rusia dahulu kala.

Pembunuhan beramai-ramai selama 3hari di Kem Sabra dan Shatila
Perceritaannya bertambah menarik apabila melibatkan isu Palestin yang sehingga kini belum kelihatan pengakhirannya. Penulis telah menyingkap kembali sejarah 1982 di Kem Sabra dan Shatila. Di sinilah tempat pelarian bagi rakyat Palestin di saat teruk ditindas Zionis. Penceritaan yang disampaikan penulis dengan mudah menyentuh hati nurani saat terbaca bait-bait penderitaan dan kekejaman yang dilakukan Zionis.
Malahan watak Ayyas berjaya menggambarkan seorang pemuda yang teguh imannya, ia berjaya membawa watak 'al-Quran bergerak'. Andainya benar terdapat insan sebegini di dunia nyata insyaAllah Islam akan kembali gemilang. Bicara insan bernama Ayyas mampu menjadi penyebab keIslaman tiga jiwa yang ketandusan sentuhan jiwa dari Allah Yang Esa, namun semestinya hidayah itu milik mutlak Khalik kita sebagai makhluk hanya menjadi perantara. Di akhir pembacaan ana dapat menyimpulkan 'bumi cinta' bagi Ayyas cukup mudah asal ada ruang untuknya bersujud pada Allah, asal ada peluang untuk dirinya mengagungkan Sang Pencipta Cinta di situlah Bumi Cinta baginya... Wallahu'alam

Kemeriahan dan kemasyhuran Red Square, Kota Moscow



Pangkal ilmu ialah mendengar sebaik-baiknya, kemudian memahamkannya dan sesudah itu mengingatkannya. Akhir sekali diamal dan disebarkan ilmu itu untuk dimanfaatkan. - SUFYAN UYAYNAH

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 buah fikiran:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...