RSS

Kepimpinan & Pelajar

 “Berkata Allah (kepada Ibrahim), ‘Sesungguhnya Allah akan menjadikan kamu Imam (pemimpin) untuk manusia’. Berkata Ibrahim, ‘Dan juga dari keturunanku.’ (Berfirman Allah), ‘Janji-Ku tidak akan diberikan kepada mereka yang zalim’( al-Baqarah ; 124 )


 Di mana-mana IPT seluruh negara sedang hangat membicarakan tentang Pilihan Raya Kampus. Kepimpinan sememangnya perkara yang amat sinonim dengan kehidupan kita di dunia ini. Walau kita sering berkata "aku mustahil menjadi pemimpin." Namun dalam tidak sedar rupanya kita adalah seorang pemimpin. Paling tidak kita adalah pemimpin pada diri dan keluarga. Keadaannya sedikit berbeza bila membicarakan topik kepimpinan di peringkat yang lebih luas. Ramai dalam kalangan kita yang maju ke hadapan bagi menjadi pemimpin adalah semata kerana jawatan atau popular dan gah pada mata manusia. Nauzubillah, moga kita terhindar dari itu semua. Hakikat sebenar sering diabai, acap kali ditinggal sepi tiada yang peduli. 
“Sesungguhnya Allah menolong sesiapa yang menolong Agama-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Gagah, lagi Maha Perkasa. Iaitu mereka yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang makruf serta mencegah perbuatan yang mungkar. Dan kepada Allah sahajalah kembali segala urusan”. ( al-Hajj ayat 40-41 ). Al-Quran telah lama menggariskan kreatiria-kreatiria pemimpin dalam Islam. Di sinilah seorang pengundi memainkan peranan. Bukan sesuka hati memilih calon yang cantik, kacak. Bukan membabi buta memangkah pada yang sudah terkenal dengan nama 'gila kuasa'. 

Wahai insan yang bergelar muslim dan masih menghargai nilai keIslamanmu, carilah pemimpin yang menjaga solatnya, yang tidak loket mengeluarkan zakat dan yang sentiasa menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran kerana di situ akan kau temui bahagia. Bahagia di dunia ini dan insya-Allah di alam abadi. Akhir kalam dari penulis, berhati-hatilah memilih pemimpin kerana ia akan dipertanggungjawabkan di mahsyar nanti...

Pangkal ilmu ialah mendengar sebaik-baiknya, kemudian memahamkannya dan sesudah itu mengingatkannya. Akhir sekali diamal dan disebarkan ilmu itu untuk dimanfaatkan. - SUFYAN UYAYNAH

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 buah fikiran:

Unknown berkata...

ya. Saya setuju dengan artikel ini. Biar ia menjadi suatu yang sangat positif bagi ummat sejagat

amal nawawi berkata...

insyaAllah moga ummat Islam seluruhnya dapat kembali ke jalan yang telah disediakan Allah walaupun dalam hal yang dipandang kecil seperti PRK ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...